Loonheffingen aangeven en betalen
Publicatiedatum 28-07-2026 | Laatste update 10-08-2026
Neemt een stichting of vereniging personeel in dienst? Dan is zij inhoudingsplichtig voor de loonheffingen en moet zij daarvoor loonaangifte doen. Dien je namens de stichting of vereniging een aangifte in die fout of onvolledig is? Dan moet je deze aangifte corrigeren. Wil je meer uitgebreide informatie over de aangifte loonheffingen? In het Handboek loonheffingen vind je alle informatie over de loonheffingen, bijvoorbeeld over wanneer en hoe je aangifte moet doen, waarover en hoeveel. Hieronder zijn in het kort enkele aandachtspunten opgenomen over het doen van aangifte.
Aangifte loonheffingen
De aangifte loonheffingen bestaat uit een werknemersdeel en een collectief deel. Als de stichting of vereniging aangifte doet, moet zij de volgende gegevens leveren:
- werknemersgegevens
Dit zijn gegevens per inkomstenverhouding (per werknemer). - collectieve gegevens
Dit zijn algemene gegevens van de stichting of vereniging (zoals naam en adres),ook de totalen van de lonen en van de diverse loonheffingen van alle werknemers, en de bedragen van eindheffingen en afdrachtsverminderingen. Meer informatie hierover vind je in hoofdstuk 3 van het Handboek Loonheffingen.
Inkomstenverhouding
De inkomstenverhouding van een werknemer is meestal gelijk aan de echte dienstbetrekking, de fictieve dienstbetrekking of vroegere dienstbetrekking. Maar ook de relatie met sommige artiesten en beroepssporters is een inkomstenverhouding. Een stichting of vereniging kan meer dan 1 inkomstenverhouding hebben met een werknemer. Meer informatie vind je in het Handboek loonheffingen.
Aangiftetijdvak
Het aangiftetijdvak is het tijdvak waarover de stichting of vereniging aangifte loonheffingen moet doen. Dit is meestal een periode van een kalendermaand (12 aangiftetijdvakken per jaar) of van 4 weken (13 aangiftetijdvakken per jaar).
Aangiftebrief
Moet de stichting of vereniging aangifte doen? Dan krijgt zij in november de ‘Aangiftebrief loonheffingen’ voor het komende jaar. Meldt de stichting of vereniging zich in de loop van het jaar als werkgever? Dan krijgt zij de aangiftebrief na de aanmelding. In de aangiftebrief staan:
- de aangiftetijdvakken waarover de stichting of vereniging aangifte moet doen
- de bijbehorende uiterste aangifte- en betaaldatums met de betalingskenmerken
Wanneer moet je aangifte doen?
De aangifte loonheffingen moet uiterlijk bij ons binnen zijn op de datum die staat in de aangiftebrief loonheffingen. De stichting of vereniging doet aangifte nadat het aangiftetijdvak afgelopen is. Gaan de aangiftegegevens niet meer veranderen? Dan mag de stichting of verenging ook al binnen het aangiftetijdvak aangifte doen. De stichting of vereniging hoeft de aangifte dan nog niet te betalen. Het is niet mogelijk om de aangifte te doen (of te betalen) vóór het begin van het aangiftetijdvak. Dit komt omdat de Belastingdienst de aangifte dan nog niet kan verwerken.
Nihilaangifte en nulaangifte
Hoeft de stichting of vereniging over een aangiftetijdvak geen loon en loonheffingen aan te geven? Dan moet zij toch op tijd aangifte doen. De stichting of vereniging doet dan een zogenoemde nihilaangifte of nulaangifte.
- De stichting of vereniging doet een nihilaangifte als zij in het aangiftetijdvak geen werknemers in dienst had. Je vult dan geen werknemersgegevens in. Het collectieve deel van de aangifte blijft leeg, of je vult daar ‘0’ in.
- De stichting of vereniging doet een nulaangifte als zij in het aangiftetijdvak wel werknemers in dienst had, maar geen loon heeft uitbetaald. Je vult wel alle werknemersgegevens in. Bij het loon, de loonheffingen en de verloonde uren vul je ‘0’ in.
Voorbeeld
Bij een voetbalvereniging is per 20 juni een trainer in loondienst aangenomen. De vereniging doet maandelijks aangifte loonheffingen. De trainer ontvangt zijn 1e loon in de maand juli. Over de maand juni dient de vereniging een nulaangifte in voor wat betreft deze trainer.
Hoe en wanneer betaal je?
Zorg ervoor dat je altijd het juiste rekeningnummer en juiste betalingskenmerk gebruikt. Het betalingskenmerk staat in de aangiftebrief loonheffingen. Ben je de aangiftebrief kwijt? De betalingskenmerken kan je herleiden met de pagina Zoekhulp betalingskenmerk.
De betaling moet uiterlijk op de datum die staat in de aangiftebrief loonheffingen op onze rekening staan. Valt die datum op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag? Dan moet de betaling vóór die datum op onze rekening staan.
Betaal nooit vóór het begin van het aangiftetijdvak
De Belastingdienst kan de betaling dan namelijk nog niet verwerken.
Hoe nu verder?
Wanneer de stichting of vereniging de loonheffingen heeft aangegeven en betaald is het belangrijk om ook meer te weten over het corrigeren van een reeds ingediende aangifte. In het onderdeel Aangifte corrigeren en het hoofdstuk Aangiften corrigeren van het Handboek loonheffingen lees je daar meer over.