Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer

Een vergissing gemaakt, wat nu?

Heb je een fout gemaakt in de aangifte vennootschapsbelasting van de stichting of vereniging? En heb je de aangifte al verstuurd? Dan kan je dat zelf oplossen. Ook als voor deze foutieve aangifte al een definitieve aanslag vennootschapsbelasting is ontvangen.

Hoe je dat doet hangt af van het moment waarop je de fout ontdekt. Lees hieronder wat voor jouw situatie geldt.

Nog geen definitieve aanslag vennootschapsbelasting ontvangen

Heeft de stichting of vereniging na het versturen van de foutieve aangifte nog geen definitieve aanslag vennootschapsbelasting ontvangen? Dan los je de fout op door opnieuw een aangifte vennootschapsbelasting te versturen. Dit keer zonder de fout. De Belastingdienst neemt dan de laatste aangifte vennootschapsbelasting in behandeling.

Hoe je opnieuw aangifte vennootschapsbelasting kan doen lees je bij onderdeel Hoe doe je aangifte vennootschapsbelasting?. Dat hoeft niet op de manier waarop de foutieve aangifte is ingediend. Heb je bijvoorbeeld de foutieve aangifte via Mijn Belastingdienst Zakelijk gedaan? Dan kan je ervoor kiezen om dit keer de juiste aangifte door een fiscaal dienstverlener te laten doen.

Te hoge definitieve aanslag vennootschapsbelasting ontvangen

Heeft de stichting of vereniging na het versturen van de foutieve aangifte een definitieve aanslag vennootschapsbelasting ontvangen? En is deze aanslag door de fout te hoog? Dan los je de fout op door bezwaar te maken tegen die aanslag.

Hoe maak je bezwaar?

Bezwaar maken kan op 2 verschillende manieren:

  • Stuur binnen 6 weken na de datum van de aanslag een brief naar het belastingkantoor waar de stichting of vereniging onder valt. Wat in de brief moet staan lees je op de internetsite van de Belastingdienst onder het kopje 'U bent het niet eens met een andere aanslag, een beslissing of een betaling op aangifte'. In plaats van een brief kan je ook gebruik maken van het formulier Bezwaar zakelijk.
  • Stuur binnen 6 weken na de datum van de aanslag opnieuw de aangifte vennootschapsbelasting. Dit keer zonder de fout. De Belastingdienst behandelt deze nieuwe aangifte als een bezwaar tegen de aanslag. Hoe je opnieuw aangifte kan doen lees je bij onderdeel Hoe doe je aangifte vennootschapsbelasting?.

Je kan er ook voor kiezen om een brief te sturen én opnieuw aangifte vennootschapsbelasting te doen.

Je krijgt van de Belastingdienst een brief met de uitspraak op het bezwaar. Daarin lees je meer informatie over de beoordeling. Er zijn 2 situaties mogelijk:

  • De Belastingdienst is het eens met het bezwaar. De fout wordt opgelost door de definitieve aanslag vennootschapsbelasting te verminderen.
  • De Belastingdienst is het niet eens met het bezwaar. Je leest in de brief om welke redenen de Belastingdienst het bezwaar afwijst en welke stappen je dan kan zetten.

Te laat voor bezwaar?

Je kan bezwaar maken tot 6 weken na de datum van de definitieve aanslag vennootschapsbelasting. Ontdek je pas na deze 6 weken een fout in de aangifte, waardoor de aanslag te hoog is? Dan ben je dus te laat om bezwaar te maken.

Toch kan je nog steeds de fout oplossen. Dat is namelijk mogelijk tot 5 jaar na het boekjaar waarover de foutieve aangifte is gedaan. Staat er bijvoorbeeld een fout in de aangifte vennootschapsbelasting over 2024? Dan kan je de fout nog tot en met 31 december 2029 oplossen. Dat doe je door binnen deze 5 jaar een brief te sturen naar de Belastingdienst of opnieuw aangifte vennootschapsbelasting te doen. Je doet dan een verzoek tot herziening. Op de internetsite van de Belastingdienst lees je:

  • wat er in deze brief moet staan
  • naar welk belastingkantoor je de brief stuurt
  • wanneer je een reactie ontvangt

Je kan er ook voor kiezen om een brief te sturen én opnieuw aangifte vennootschapsbelasting te doen.

Te lage definitieve aanslag vennootschapsbelasting ontvangen

Heeft de stichting of vereniging na het versturen van de foute aangifte een definitieve aanslag vennootschapsbelasting ontvangen? En is deze aanslag door de fout te laag? Dan los je de fout op door een verzoek tot navordering in te dienen.

Hoe doe je een verzoek tot navordering?

Verstuur na het ontdekken van de fout zo snel mogelijk opnieuw de aangifte vennootschapsbelasting. Dit keer zonder de fout. De Belastingdienst behandelt deze nieuwe aangifte als verzoek tot navordering. Hoe je opnieuw aangifte kan doen lees je bij onderdeel Hoe doe je aangifte vennootschapsbelasting?.

Het is handig als je daarnaast ook een brief stuurt naar het belastingkantoor waar de stichting of vereniging onder valt, met daarin uitleg over de fout.

Is de Belastingdienst het eens met het verzoek tot navordering? Dan krijgt de stichting of vereniging een navorderingsaanslag voor de extra verschuldigde vennootschapsbelasting. Meer informatie over een navorderingsaanslag lees je op de internetsite van de Belastingdienst.

Vragen?

Heb je nog vragen? Op de contactpagina zie je hoe je in contact kan komen met de Belastingdienst.