Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer

Wanneer moet je aangifte vennootschapsbelasting doen?

Je moet aangifte vennootschapsbelasting doen als de stichting of vereniging daarvoor is uitgenodigd door de Belastingdienst. Soms ontvangt de stichting of vereniging geen uitnodiging en moet je toch aangifte doen. Meer daarover lees je onder het kopje 'Niet uitgenodigd maar wel aangifte doen'.

Doe je geen aangifte vennootschapsbelasting terwijl je dat wel had moeten doen? Dan kan de stichting of vereniging een boete krijgen. Meer informatie over de boete lees je op de internetsite van de Belastingdienst.

Aangifte vennootschapsbelasting doe je achteraf

De aangifte vennootschapsbelasting doe je altijd achteraf. Is de stichting of vereniging bijvoorbeeld over het kalenderjaar 2024 belastingplichtig? Dan ontvangt zij in het voorjaar van 2025 een uitnodiging van de Belastingdienst om aangifte te doen over het jaar 2024.  

Niet uitgenodigd maar wel aangifte doen

De Belastingdienst stuurt niet altijd een uitnodiging. Soms krijgt de stichting of vereniging geen uitnodiging om aangifte vennootschapsbelasting te doen terwijl zij wel aangifte moet doen. Hieronder staan 2 voorbeelden daarvan:

  • De stichting of vereniging staat bij de Belastingdienst geregistreerd als niet belastingplichtig terwijl de stichting of vereniging wél een onderneming drijft en aangifte moet doen.
  • De stichting of vereniging staat bij de Belastingdienst geregistreerd als vrijgesteld terwijl de vrijstelling niet (meer) geldt.

Je moet dan zelf namens de stichting of vereniging om een uitnodiging vragen. Hoe je dat doet lees je hieronder bij het onderdeel ‘Niet uitgenodigd’. Het is dus belangrijk dat je de belastingplicht van de stichting of vereniging op verschillende momenten blijft controleren. Het controleren van de belastingplicht op deze momenten noemen we ook wel een 'tussentijdse toets'. Meer daarover lees je op de pagina Levenscyclus. Daar staat ook uitleg over de registratie van de stichting of vereniging bij de Belastingdienst.

Zelf om een uitnodiging vragen

Drijft de stichting of vereniging een onderneming en is deze niet uitgenodigd om aangifte vennootschapsbelasting te doen? En weet je zeker dat er een vrijstelling geldt? Bijvoorbeeld de vrijstelling vanwege de hoogte van de fiscale winst? Dan hoef je namens de stichting of vereniging geen aangifte te doen. Om een uitnodiging van de Belastingdienst vragen is dan ook niet nodig.

Geen vrijstelling

Is de fiscale winst in een jaar wél hoger dan de winstdrempels van de vrijstelling? Of geldt een vrijstelling voor bepaalde activiteiten niet meer? Dan moet je namens de stichting of vereniging om een uitnodiging vragen. Dat doe je door een brief te sturen naar de Belastingdienst.

  • Doe je namens de stichting of vereniging al aangifte voor de omzetbelasting (btw) en/of loonheffingen? Stuur dan een brief naar het belastingkantoor waar de stichting of vereniging onder valt.
  • Doe je namens de stichting of vereniging nog géén aangifte, dus niet voor de omzetbelasting, vennootschapsbelasting en loonheffingen? Vul dan het contactformulier in met je verzoek of stuur een brief naar:

    Belastingdienst/ kantoor Maastricht
    T.a.v. Team Stichtingen en Verenigingen
    Postbus 4486
    6401 CZ Heerlen

Wel uitgenodigd

Is de stichting of vereniging wél uitgenodigd om aangifte vennootschapsbelasting te doen? Doe dan altijd aangifte. Ook als de vrijstelling vanwege de hoogte van de fiscale winst geldt. Je vult de aangifte op de normale manier in. Het is wel handig om in de aangifte bij het onderdeel ‘Expliciet uitspraak Belastingdienst gevraagd’ het volgende aan te geven: ‘Vrijgesteld op grond van artikel 6 Wet Vpb’.

Als de aangifte klopt, past de Belastingdienst de vrijstelling toe. De stichting of vereniging krijgt dan een zogenoemde nihilaanslag. Dat betekent dat bij een fiscale winst tot € 15.000 de stichting of vereniging een aanslag krijgt waarop het te betalen bedrag aan vennootschapsbelasting is gecorrigeerd naar € 0. Bij een fiscaal verlies ontvangt de stichting of vereniging ook een aanslag waarop het verlies is gecorrigeerd naar
€ 0.

Verwacht je dat de fiscale winst in de toekomst nooit boven de winstdrempels van de vrijstelling komt? Dan kan je namens de stichting of vereniging vragen om niet meer uitgenodigd te worden. Dat doe je door een brief te sturen naar het belastingkantoor waar de stichting of vereniging onder valt.

Hoe nu verder?

Moet de stichting of vereniging inderdaad aangifte vennootschapsbelasting doen? Dan kan je op verschillende manieren de aangifte doen. Bijvoorbeeld via een fiscaal dienstverlener. Meer hierover lees je op de pagina Hoe doe je aangifte vennootschapsbelasting?.