Kleine geschenkenregeling
Publicatiedatum 28-07-2026 | Laatste update 09-09-2026
Als werkgever kan je namens de stichting of vereniging verschillende geschenken geven aan je werknemer. Maar als je een geschenk geeft dat buiten de relatie van werkgever/werknemer ligt, dan is dat geen loon. Op deze pagina lees je wanneer dat het geval is en vind je praktische voorbeelden.
Dienstbetrekking
De informatie hieronder geldt alleen wanneer een stichting of vereniging een werknemer in loondienst heeft.
Loon en geschenken
Loon is alles wat een werknemer krijgt door zijn dienstbetrekking. Een geschenk is ook deel van het loon. Maar het kan zijn dat de stichting of vereniging een geschenk geeft omdat zij een persoonlijke relatie met de werknemer heeft. Het geschenk heeft dan geen duidelijk verband met de dienstbetrekking. In dat geval is het geschenk geen loon.
Voorbeeld
Een werknemer is ziek en je geeft hem een fruitmand. Of de medewerker is overleden en je stuurt zijn nabestaanden een rouwkrans. Je doet dit op basis van je persoonlijke relatie met de werknemer, uit sympathie en niet op grond van de relatie werkgever-werknemer. De fruitmand of rouwkrans zijn daarom geen loon.
Kleine geschenkenregeling
In de praktijk is het soms moeilijk om vast te stellen of je een geschenk geeft omdat je een persoonlijke relatie met een werknemer hebt. Als je aan de volgende 3 voorwaarden voldoet, kun je ervan uitgaan dat een klein geschenk geen loon is en dus niet hoeft te verwerken in de aangifte loonheffingen.
- Je geeft een persoonlijk cadeau in situaties waarin ook anderen zo’n cadeau zouden geven.
- Je geeft geen geld of waardebon.
- De factuurwaarde (inclusief btw) van de attentie is maximaal € 25. Je hoeft mogelijke bezorgkosten niet mee te tellen als die kosten op de factuur staan, of apart zijn gefactureerd.
Voorbeelden persoonlijk cadeau
Hieronder vind je voorbeelden van cadeaus die persoonlijk zijn. Deze cadeaus zijn voor de persoon en niet voor de werknemer. Hiervoor geldt de kleine geschenkenregeling.
- een bos bloemen bij een verjaardag
- een cadeau voor een geboorte
- een cadeau voor een huwelijk
- een rouwkrans bij een overlijden
Voorbeelden geen persoonlijk cadeau
Hieronder vind je voorbeelden van cadeaus die niet persoonlijk zijn. Deze cadeaus zijn voor de werknemer en niet voor de persoon. De kleine geschenkenregeling geldt hiervoor niet.
- een kerstpakket
- een chocoladeletter voor sinterklaas
- een bloemetje op secretaresse dag
- een cadeau voor een jubileum
Verwerken in de aangifte
Voldoe je niet aan de voorwaarden van de kleine geschenkenregeling? Dan mag je er niet zonder meer van uitgaan dat het geschenk geen loon is. Als het geschenk loon voor de werknemer is reken je de waarde van het geschenk inclusief btw tot het loon. Wil je het geschenk bij de werknemer laten thuisbezorgen? Dan zijn de verzendkosten ook deel van het loon.
De stichting of vereniging mag het cadeau en mogelijke verzendkosten ook aanwijzen als eindheffingsloon. Dit wordt dan deel van de vrije ruimte. Boven de vrije ruimte betaal je als werkgever 80% eindheffing.