Invullen rubrieken
Publicatiedatum 22-07-2026 | Laatste update 21-09-2026
Als de stichting of vereniging ondernemer is voor de omzetbelasting (btw), dan kan het zijn dat je namens de stichting of vereniging een btw-aangifte moet doen. Met de btw-aangifte geef je de btw aan die de stichting of vereniging in Nederland moet betalen of wil terugvragen.
Aangifte
Als de stichting of vereniging btw-ondernemer is, betekent dat niet altijd dat zij over al haar inkomsten (de omzet) btw-aangifte moet doen. Er kan bijvoorbeeld voor een deel van de inkomsten een btw-vrijstelling gelden. Of een deel van de inkomsten kan btw-onbelast zijn.
De stichting of vereniging die btw-ondernemer is, hoeft geen btw-aangifte te doen als op al haar inkomsten een btw-vrijstelling van toepassing is.
De btw-aangifte bestaat uit een aantal rubrieken. De opbouw van de rubrieken is zowel bij de digitale btw-aangifte (via Mijn Belastingdienst Zakelijk) als bij de papieren btw-aangifte hetzelfde.
Als de stichting of vereniging alleen in Nederland goederen en diensten levert, dan hoef je vaak alleen maar de volgende 2 rubrieken in te vullen:
- Rubriek 1: Prestaties binnenland
- Rubriek 5: Voorbelasting
Deze 2 rubrieken worden verderop op deze pagina kort toegelicht. Hoe vul je ze in?
De andere rubrieken gaan over situaties waarbij je handelt met het buitenland of waarbij verlegde btw voorkomt. Het gaat om de volgende rubrieken:
- Rubriek 2: Verleggingsregeling binnenland
- Rubriek 3: Prestaties naar/in het buitenland
- Rubriek 4A: Leveringen/diensten uit landen buiten de EU
- Rubriek 4B: Leveringen/diensten uit landen binnen de EU
Voor een korte uitleg van deze rubrieken verwijzen we naar de Goede Start internetsite. Waar in de uitleg in de jij-vorm wordt gesproken, lees je: (namens) de stichting of vereniging.
Btw-aangifte invullen
Als je de btw-aangifte invult, rond je alle bedragen af op hele euro’s. Dit mag je in het voordeel van de stichting of vereniging doen. Zet bij negatieve bedragen een minteken (-) vóór het bedrag.

Rubriek 1 Prestaties binnenland
Onder de prestaties binnenland vind je 5 verschillende rijen. Wat vul je daar in?
1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief
Vul in rubriek 1a de omzet in van goederen/diensten die de stichting of vereniging in Nederland heeft geleverd tegen het 21%-tarief (hoog tarief). Vul in de kolom ‘Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend’ je omzet in zonder btw. Vul in de kolom ‘Omzetbelasting’ alleen de btw in.
1b Leveringen/diensten belast met laag tarief
Vul in rubriek 1b de omzet in van goederen/diensten die de stichting of vereniging in Nederland heeft geleverd tegen het 9%-tarief (laag tarief). Vul in de kolom ‘Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend’ je omzet in zonder btw. Vul in de kolom ‘Omzetbelasting’ alleen de btw in.
1c Leveringen/diensten belast met overige tarieven behalve 0%
Deze vraag vul je alleen in als de stichting of vereniging een sportkantine exploiteert en ervoor kiest om een forfaitair btw-tarief van 13% te betalen over de totale kantineontvangsten inclusief btw.
1d Privégebruik
Vul deze vraag alleen in de laatste aangifte van het jaar in. Vermeld de btw die de stichting of vereniging moet betalen over het privégebruik. Hiermee corrigeer je namens de stichting of vereniging de btw die je in het afgelopen jaar hebt afgetrokken voor goederen en diensten die helemaal of voor een deel privé zijn gebruikt. Bijvoorbeeld privégebruik van:
- een auto van de stichting of vereniging
- gas, water, elektra en telefoon van de stichting of vereniging
Stoppen met activiteiten
Als de stichting of vereniging stopt met haar activiteiten, ook wel staken genoemd, dan wordt het privégebruik meegenomen in de laatste aangifte van de stichting of vereniging. Het komt ook voor dat een goed van de stichting of vereniging naar privé gaat (bijvoorbeeld naar een vrijwilliger of bestuurder). In dat geval geef je het privégebruik aan in de aangifte van het tijdvak waarin het goed over gaat.
1e Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast
Vul hier de omzet in van goederen en diensten die de stichting of vereniging in Nederland levert tegen het 0%-tarief of die niet bij haar belast zijn. Dit komt onder andere voor bij:
- Leveringen van goederen en diensten in Nederland waarbij de verleggingsregeling van toepassing is en de stichting of vereniging de btw heeft verlegd naar een andere ondernemer.
Op de internetsite van de Belastingdienst vind je meer informatie over de verleggingsregeling. - Levering van diensten/goederen voor het internationaal verkeer.
Enkele voorbeelden:
- personenvervoer per zeeschip of luchtvaartuig als de plaats van bestemming of vertrek buiten Nederland is
- goederen voor de bevoorrading van bepaalde schepen en luchtvaartuigen
- Diensten verleend aan diplomatieke vertegenwoordigingen of aan internationale organisaties vallen soms ook onder het 0%-tarief.
Vermeld geen export of intracommunautaire leveringen
Vermeld hier niet export (dit komt in rubriek 3a) of intracommunautaire leveringen (deze komen in rubriek 3b). Leveringen van goederen en diensten die onder een btw-vrijstelling vallen, hoef je hier ook niet aan te geven. Hierover doet de stichting of vereniging geen btw-aangifte.

Rubriek 5 Voorbelasting
5b Voorbelasting
Voorbelasting is Nederlandse btw op goederen en diensten die de stichting of vereniging als btw-ondernemer heeft gekocht. Dit wordt ook wel de aftrekbare btw genoemd. De voorbelasting bestaat uit:
- btw die andere ondernemers de stichting of vereniging in rekening hebben gebracht
- btw die de stichting of vereniging moet aangeven, omdat de btw naar haar is verlegd
Bijvoorbeeld door de toepassing van een verleggingsregeling genoemd bij vraag 2a, vraag 4a of 4b. Voor de uitleg van deze vragen (rubrieken) verwijzen we naar de informatie op de Goede Start internetsite. Waar in de uitleg in de jij-vorm wordt gesproken, lees je: (namens) de stichting of vereniging.
Voorwaarden aftrek voorbelasting
- De btw die de stichting of vereniging als voorbelasting aftrekt, moet je kunnen aantonen met facturen die aan de wettelijke eisen voldoen. Op de pagina Factuureisen staat een overzicht van deze factuureisen.
- Je mag de btw die die de stichting of vereniging heeft betaald over de inkoop van goederen en diensten alleen als voorbelasting aftrekken als wordt voldaan aan de volgende voorwaarde:
- De stichting of vereniging gebruikt de goederen en diensten voor activiteiten die belast zijn met btw. Je mag geen btw als voorbelasting aftrekken als de stichting of vereniging de goederen en diensten gebruikt voor btw-vrijgestelde activiteiten of btw-onbelaste activiteiten.
Op de pagina Aftrek voorbelasting lees je meer informatie over de aftrek van voorbelasting op de btw-aangifte.