Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer

Een vergissing gemaakt

Heb je een vergissing gemaakt in de btw-aangifte waardoor je namens de stichting of vereniging te veel of te weinig btw hebt aangegeven? Dan moet je dit corrigeren. Soms kun je dit aanpassen op de eerstvolgende btw-aangifte. En soms moet je een suppletie omzetbelasting doen. Kijk hieronder wat van toepassing is.

Wat is een suppletie omzetbelasting?

Als je de btw-aangifte van de stichting of vereniging naar de Belastingdienst verzonden hebt en je wil deze aangifte corrigeren, dan kun je die nog aanpassen of aanvullen met het formulier 'Suppletie omzetbelasting'. Je moet een suppletie omzetbelasting invullen en versturen als je dit jaar of de afgelopen 5 jaar namens de stichting of vereniging te veel of te weinig btw hebt aangegeven. Hieronder zie je hoe je de suppletie omzetbelasting moet doen.

De hoogte van de correctie bepaalt of je een suppletie omzetbelasting via een suppletieformulier moet indienen. Of dat je de correctie op je eerstvolgende aangifte mag verrekenen.

Blijft de correctie onder € 1.000?

Als de stichting of vereniging € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen, hoef je geen gebruik te maken van het suppletieformulier. Dan mag je het bedrag verrekenen op de eerstvolgende btw-aangifte van de stichting of vereniging. De correctiebedragen verreken je dan met de bedragen in de aangifte van dat volgende tijdvak.

Voorbeeld

Uit de administratie blijkt dat de stichting of vereniging over een vorig tijdvak € 1.500 te weinig btw heeft aangegeven over haar omzet. Daarnaast mocht de stichting of vereniging € 800 btw meer aftrekken als voorbelasting over door haar gemaakte kosten. Per saldo had je dus namens de stichting of vereniging € 700 btw meer moeten aangeven en betalen. Deze correctie is minder dan € 1.000. Je kan dit daarom in de eerstvolgende aangifte van de stichting of vereniging verrekenen. In die aangifte moet je € 1.500 btw meer aangeven bij rubriek 1a en € 800 meer bij rubriek 5b. De stichting of vereniging betaalt dan als correctie € 700 btw meer.

Is de correctie boven € 1.000?

Je moet een suppletieformulier gebruiken als blijkt dat de stichting of vereniging meer dan € 1.000 terugkrijgt of moet betalen.

Hoe doe je een suppletie omzetbelasting?

Een suppletie omzetbelasting moet je digitaal doen. Het formulier vind je in Mijn Belastingdienst Zakelijk bij Overige formulieren' en daarna 'Correctie btw-aangifte'.

Op het suppletieformulier staan dezelfde rubrieknamen als in de btw-aangifte. Vul de suppletie als volgt in:

  • Vul het suppletieformulier in alsof je voor de stichting of vereniging opnieuw btw-aangifte doet over het tijdvak waarover je de suppletie doet.
  • Vul alle rubrieken op het suppletieformulier in, dus ook de rubrieken die je in de btw-aangifte al goed had ingevuld.
  • Vul op het suppletieformulier niet de verschillen in, maar vul de bedragen in zoals ze in de btw-aangifte hadden moeten staan.
  • Bij ‘Totaalbedrag eerdere btw-aangifte over dit tijdvak’ vul je het btw-bedrag in dat je al over dit tijdvak hebt aangegeven. Het verschil moet de stichting of vereniging dan nog betalen of krijgt zij terug.

Heb je namens de stichting of vereniging in een aangifte te veel btw aangegeven? Dan stuurt de Belastingdienst binnen 8 weken een brief (teruggaafbeschikking). De btw die de stichting of vereniging terugkrijgt, stort de Belastingdienst op haar rekening.

Heb je namens de stichting of vereniging in een aangifte te weinig btw aangegeven? Dan stuurt de Belastingdienst een naheffingsaanslag. Deze ontvangt de stichting of vereniging binnen 8 weken. Op deze naheffingsaanslag staan instructies voor de betaling. De uiterste datum waarop het bedrag bij de Belastingdienst op de rekening moet staan staat ook op de naheffingsaanslag.