Aangiftetijdvakken
Publicatiedatum 22-07-2026 | Laatste update 22-07-2026
Over welke periode moet je btw-aangifte doen?
De periode waarover je btw-aangifte moet doen noemen we een aangiftetijdvak.
De Belastingdienst deelt een stichting of vereniging standaard in voor kwartaalaangiften. Na afloop van het kwartaal heb je 1 maand de tijd om namens de stichting of vereniging de aangifte te versturen en te betalen. Dus over het 1e kwartaal doe je in de maand april de btw-aangifte én de betaling. Want ook de betaling moet op 30 april bij de Belastingdienst op de rekening staan.
Soms kun je kiezen voor een ander tijdvak: per maand. Ook de Belastingdienst kan voor een ander tijdvak kiezen.
In Mijn Belastingdienst Zakelijk kan je ook terugvinden wanneer de aangifte en betaling bij de Belastingdienst binnen moeten zijn. Je kan ook de informatie op de pagina Wanneer moet mijn btw-aangifte en betaling binnen zijn? gebruiken.
Btw-aangiftetijdvak per kwartaal
Nadat de stichting of vereniging als ondernemer voor de omzetbelasting is aangemeld, ontvangt zij van de Belastingdienst een brief ('Vaststelling belastingplicht'). In deze brief staat het aangiftetijdvak dat de stichting of vereniging moet gebruiken. Meestal zal het aangiftetijdvak een kwartaal zijn.
Btw-aangiftetijdvak per maand
Wil je namens de stichting of vereniging per maand aangifte doen? Bijvoorbeeld als er altijd een btw-teruggave volgt op de aangifte? Dan kun je dit schriftelijk aanvragen bij het belastingkantoor waar de stichting of vereniging onder valt.
Ook kan de Belastingdienst de stichting of vereniging dwingen om elke maand aangifte te doen. Dit komt voor als de aangifte of betaling meerdere keren te laat bij de Belastingdienst binnengekomen zijn. De stichting of vereniging krijgt daarover een schriftelijk bericht.
Doe je namens de stichting of vereniging op aanvraag een aangifte per maand en wil je (weer) een kwartaalaangifte doen? Dan kun je hierom vragen door een brief te schrijven aan het belastingkantoor waar de stichting of vereniging onder valt.
Doe op tijd de betaling
Doe je namens de stichting of vereniging per kwartaal of per maand aangifte? Dan doe je uiterlijk aangifte op de laatste dag van de maand na het kwartaal of de maand waarover je aangifte doet. Als de stichting of vereniging moet betalen, dan moet de betaling ook binnen deze maand bij de Belastingdienst binnen zijn.
Op de internetsite van de Belastingdienst vind je een praktisch schema om de data in je (digitale) agenda te kunnen zetten.