Verschuldigde btw berekenen
Publicatiedatum 22-07-2026 | Laatste update 29-07-2026
Bij het berekenen van de verschuldigde btw kan je 2 verschillende stelsels gebruiken: het factuurstelsel en het kasstelsel. Hieronder staat uitleg over de twee verschillende stelsels.
Factuurstelsel
Als de stichting of vereniging goederen (producten) of diensten levert, dan kan zij te maken hebben met het factuurstelsel.
Levert de stichting of vereniging goederen of diensten aan andere btw-ondernemers (natuurlijk persoon of rechtspersoon) of aan rechtspersonen die geen btw-ondernemer zijn? Dan is de stichting of vereniging in het algemeen verplicht een factuur te versturen. Pas het factuurstelsel toe bij het berekenen van de btw die de stichting of vereniging moet betalen over het aangiftetijdvak. Je berekent dan de btw op basis van de facturen die de stichting of vereniging heeft verstuurd in het tijdvak waarover zij aangifte doet.
De datum van de factuur bepaalt in welk tijdvak je de btw moet aangeven. De stichting of vereniging moet de factuur uiterlijk versturen op de 15e dag na de maand waarin zij de goederen heeft geleverd of de diensten heeft verricht.
Het kan zijn dat de stichting of vereniging al btw moet voldoen op haar aangifte terwijl zij deze btw nog niet van de afnemer (klant) heeft ontvangen. Gaat een afnemer een factuur niet betalen? En heeft de stichting of vereniging die factuur al meegenomen in de btw-aangifte? Dan kan zij de btw hierover terugvragen. Hoe je dit doet kun je op de website van de Belastingdienst vinden onder Teruggaaf door oninbare vorderingen.
Kasstelsel
Onder het kasstelsel bereken je de btw over de ontvangsten in het tijdvak waarin deze ook echt zijn bijgeschreven op de bankrekening van de stichting of vereniging, of wanneer zij deze contant ontvangen heeft.
Levert de stichting of vereniging langer dan 1 kalenderjaar voor ten minste 80% goederen of diensten aan particulieren? Dan kun je per brief aan het belastingkantoor waar de stichting of vereniging onder valt vragen om het kasstelsel te mogen toepassen. Je moet dan met de omzet kunnen laten zien dat de stichting of vereniging voor ten minste 80% aan particulieren levert. Een particulier is een natuurlijk persoon die niet is aangemerkt als btw-ondernemer.
Met andere woorden: de stichting of vereniging kan een verzoek indienen om het kasstelsel te mogen toepassen gebruiken als zij voor niet meer dan 20% goederen of diensten levert aan btw-ondernemers en rechtspersonen.
Aftrek voorbelasting bij factuur- en kasstelsel
De btw die een stichting of vereniging aftrekt als voorbelasting (de aftrekbare btw) bereken je op basis van de facturen die de stichting of vereniging heeft ontvangen in het tijdvak waarover zij aangifte doet. Het maakt hiervoor niet uit welk stelsel je gebruikt. De factuurdatum die op de ontvangen factuur staat, bepaalt in welk tijdvak je de daarop vermelde btw aftrekt.
Heeft de stichting of vereniging in het 1e kwartaal, bijvoorbeeld op 25 maart, een factuur ontvangen die zij pas in april betaalt? Dan mag je de voorbelasting al in het 1e kwartaal in de btw-aangifte aftrekken.
Wat breng je in aftrek
Alleen de voorbelasting op kosten die verband houden met de belaste prestaties breng je in aftrek.
Op de pagina Aftrek voorbelasting lees je meer informatie over de aftrek van voorbelasting op de btw-aangifte.