Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer

Kleineondernemersregeling (KOR)

Vrijstelling krijgen van omzetbelasting (btw). Klinkt dat interessant? Het kan, als de stichting of vereniging meedoet met de kleineondernemersregeling (KOR). Maar wat is deze vrijstelling precies en wat betekent het voor de stichting of vereniging?

Als je ervoor kiest om de stichting of vereniging mee te laten doen aan de KOR, zijn de regels als volgt:

  • Je berekent geen btw aan de afnemers (klanten). Je draagt dus ook geen btw af.
  • Je vermeldt geen btw op de facturen. Je hoeft zelfs, uitzonderingen daargelaten, helemaal geen facturen te versturen voor de btw. Je moet wel je inkoopfacturen bewaren.
  • Als je zelf facturen wil versturen, of als de afnemers (klanten) daarom vragen, kun je dat wel doen. Je vermeldt dan op de factuur dat een btw-vrijstelling van toepassing is.
  • Je krijgt geen btw-aangifte meer uitgereikt, behalve in een aantal gevallen. Gebruik het hulpmiddel incidentele btw-aangifte om te zien of je dan toch incidentele aangifte moet doen.
  • Je trekt de btw over de zakelijke kosten en investeringen niet af. Bewaar de inkoopfacturen wel.
  • In sommige gevallen moet je de btw gedeeltelijk terugbetalen (herzien) die je eerder hebt afgetrokken. In dat geval moet je ook een incidentele btw-aangifte doen
  • Je kunt meedoen als de omzet in het kalenderjaar van aanmelding én in het kalenderjaar daarvóór maximaal € 20.000 is.
  • Niet alle omzet telt mee voor de berekening van de drempel van € 20.000

Wil je niet meer deelnemen aan de KOR? Dan is afmelden op elk moment mogelijk. Doe dit uiterlijk 4 weken voor je de afmelding wilt laten ingaan. De afmelding gaat dan in op de 1e dag van het volgende kwartaal. Maar zodra de omzet boven de € 20.000 komt in 1 kalenderjaar, dan moet de stichting of vereniging zich meteen afmelden voor de KOR. De afmelding gaat dan direct in. Vanaf de prestatie waarmee je de € 20.000 grens overschrijdt, reken je weer btw aan je klanten over je belaste prestaties. Je mag vanaf dat moment ook weer de voorbelasting aftrekken die betrekking heeft op de met btw belaste aankopen voor je bedrijf.

3 voorwaarden

Je bepaalt zelf of de stichting of vereniging meedoet met de KOR. De stichting of vereniging moet wel aan 3 voorwaarden voldoen:

  1. De stichting of vereniging is btw-ondernemer
  2. De jaaromzet is maximaal € 20.000.
  3. De stichting of vereniging is in Nederland gevestigd.

Controleer de jaaromzet

Niet alle omzet telt mee voor de omzetgrens. Op de internetsite van de Belastingdienst vind je een handig hulpmiddel. Daarmee zie je direct of de jaaromzet die meetelt minder dan € 20.000 is, of je de stichting of vereniging mee kan laten doen met de KOR en waar je dan rekening mee moet houden. Ook vind je op de internetsite van de Belastingdienst een uitgebreide uitleg.

Voor- en nadelen van de KOR

Meedoen met de KOR is niet altijd financieel voordelig. Bijvoorbeeld als je ieder jaar btw terugkrijgt of als je de komende periode een grote investering gaat doen. Je kunt immers geen btw meer terugvragen als je gebruikmaakt van de KOR. En als je eerder hebt geïnvesteerd en btw hebt teruggevraagd, dan moet je misschien deze btw weer (gedeeltelijk) terugbetalen, dit noemen we btw-aftrek herzien. Denk dus goed na of de stichting of vereniging met de KOR wil meedoen. Lees de verschillende overwegingen. Op de pagina voorbeelden staat ook een voorbeeld van een stichting.

Aanmelden

Wil je de stichting of vereniging aanmelden voor de KOR? Dan moet je de stichting of vereniging aanmelden via het aanmeldformulier. Je vindt het formulier in Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBDZ) bij het tabblad ‘btw’ en daarna ‘Kleineondernemersregeling (KOR) in Nederland’. Wij hebben tijd nodig om je aanmelding te verwerken. Stuur daarom de aanmelding uiterlijk 4 weken vóór de datum waarop je de KOR wilt laten ingaan.

Na de aanmelding krijg je een brief met daarin de definitieve ingangsdatum van de KOR. Je blijft btw-aangifte doen tot de ingangsdatum die in de aanmeldingsbrief staat. Is de aanmelding te laat? Dan zal de aanmelding een kwartaal worden doorgeschoven.

Over het kwartaal waarin je de stichting of vereniging hebt aangemeld moet je nog wel btw-aangifte doen.

In de voorbeelden hierna gaan we ervan uit dat de startende stichting of vereniging kwartaalaangifte doet voor btw.

Voorbeeld 1

De notaris schrijft een stichting in bij de KVK in het 3e kwartaal. De aanmelding voor de KOR is op 1 september binnen bij de Belastingdienst. De vrijstelling gaat in vanaf het 4e kwartaal, dit krijg je per brief bevestigd door de Belastingdienst. Je moet namens de stichting nog wel over het 3e kwartaal van dit jaar btw-aangifte doen.

Voorbeeld 2

Je schrijft een vereniging in bij de KVK in het 3e kwartaal. De aanmelding voor de KOR is op 15 september binnen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst ontvangt de aanmelding niet binnen 4 weken voor afloop van het 3e kwartaal. De vereniging kan dus niet vanaf het 4e kwartaal met de KOR meedoen. Je krijgt van de Belastingdienst per brief door dat de vrijstelling pas vanaf het 1e kwartaal in het volgende jaar zal ingaan. Over het 3e en 4e kwartaal moet je namens de vereniging nog wel btw-aangifte doen.

Afmelden voor de KOR

Je kunt de stichting of vereniging vrijwillig afmelden voor de KOR. Het afmelden kan alleen via het afmeldformulier in Mijn Belastingdienst Zakelijk bij het tabblad ‘btw’ en daarna ‘Kleineondernemersregeling (KOR) in Nederland’.

Afmelden KOR bij omzet boven € 20.000

Als je omzet - voor zover die meetelt voor de KOR - in 1 kalenderjaar boven de € 20.000 komt, dan moet je de stichting of vereniging direct afmelden voor de KOR. Je krijgt dan weer btw-aangiften uitgereikt. Vanaf de factuur waarmee je boven de € 20.000 komt, reken je weer btw aan de afnemers (klanten). Je mag vanaf dat moment ook weer de btw aftrekken die betrekking heeft op de met btw belaste verkopen.

Als beëindigingsdatum vul je dan ook de datum van de prestatie waarmee je boven de € 20.000 komt in op het afmeldformulier.

Ter informatie!  Voorwaarden om weer mee te doen met de KOR

Je kunt pas weer meedoen met de KOR als je weer voldoet aan de voorwaarden en het lopende jaar én het jaar daarna zijn verstreken.

EU-KOR vanaf 1 januari 2025

Vanaf 1 januari 2025 is het ook mogelijk om de btw-vrijstelling voor kleine ondernemers aan te vragen in andere EU-landen, ook wel de 'EU-KOR' genoemd. Doet de stichting of vereniging zaken in andere EU-landen? En is de totale omzet in alle EU-landen en Nederland samen niet hoger dan € 100.000 Dan kan de stichting of vereniging deelnemen aan de EU-KOR. Meer informatie lees je op Kleineondernemersregeling in de EU (EU-KOR)

Meer informatie

Wil je meer weten over de KOR? Lees de uitgebreide uitleg. Hier staat ook informatie over de KOR en zonnepanelen.

Video over de KOR