Uit de (loonheffingen)praktijk: voetbalvereniging De Groene Mat
Publicatiedatum 12-03-2026 | Laatste update 17-09-2026
In deze rubriek beschrijven we voorbeelden uit de praktijk en de gevolgen voor de loonheffingen. We passen daarbij steeds stap voor stap de wet- en regelgeving toe. Heb je ook een suggestie voor een praktijkvoorbeeld, laat het ons weten.
Midden in de polder, tussen de knotwilgen en de uitgestrekte velden, liggen de velden van het hart van de lokale gemeenschap: voetbalvereniging De Groene Mat. Met 9 jeugdteams, 3 seniorenteams en een enthousiaste veteranenploeg is er elk weekend volop reuring op het lokale voetbalveld. De vereniging richt zich op de beoefening van sport en de bevordering daarvan. Dit doet zij zonder winstoogmerk.
De penningmeester moet voor 3 personen bepalen of zij in 2026 als vrijwilliger kwalificeren, en of de vrijwilligersregeling van toepassing is.
A. Bas (34 jaar, ontvangt een uitkering)
Bas fluit elke zondag wedstrijden. Hij krijgt hiervoor een vaste vergoeding en een kilometervergoeding voor de uitwedstrijden:
- vrijwilligersvergoeding: € 150 per maand
- reiskostenvergoeding: € 25 per maand
Bas ontvangt in totaal per maand € 175.
B. Kevin (22 jaar, student grafisch ontwerpen)
Kevin geeft 2 keer per week training bij De Groene Mat, maar valt op vrijdagavond ook in als trainer bij een andere club in de buurt (s.v. De Bal). Kevin krijgt de volgende vergoedingen:
- De Groene Mat: € 150 per maand
- De Bal: € 100 per maand
Kevin ontvangt dus in totaal per maand € 250.
C. Mara (67, gepensioneerd)
Mara verzorgt de ledenadministratie en krijgt de maximale maandvergoeding. In maart 2026 viert de club haar jubileum en krijgt Mara een extraatje. Zij ontvangt die maand:
- de vaste vergoeding: € 220 per maand
- een jubileum-cadeaubon: € 25 (eenmalig in maart)
Mara ontvangt in maart 2026 in totaal dus € 245.
Toepassen wet- en regelgeving
Wil je gebruikmaken van de vrijwilligersregeling? Dat kan alleen als de stichting of vereniging aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Het moet gaan om 1 van de volgende organisaties:
- een organisatie die niet is onderworpen aan de vennootschapsbelasting of daarvan is vrijgesteld
- een sportorganisatie
- een algemeen nut beogende instelling (ANBI)
Voetbalvereniging De Groene Mat richt zich op de actieve beoefening en bevordering van de voetbalsport en kwalificeert daarmee als een sportorganisatie. Bij een sportorganisatie en een ANBI zijn de rechtsvorm en het wel of niet aangifte vennootschapsbelasting hoeven doen, niet van belang.
- De persoon doet de werkzaamheden niet bij wijze van beroep. Een belangrijk kenmerk daarvan is dat de ontvangen vergoeding niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van het werk. Een persoon die een marktconforme vergoeding ontvangt is dus geen vrijwilliger. De Belastingdienst beschouwt een uurvergoeding van maximaal € 5,75 (of € 3,40 voor een persoon jonger dan 21 jaar) als een niet-marktconforme vergoeding. Dit geldt ook als de stichting of vereniging de vergoeding niet per uur, maar per activiteit betaalt en de vergoeding omrekent naar een vergoeding per uur. Een urenadministratie bijhouden is niet verplicht.
- De persoon krijgt vergoedingen en verstrekkingen met een gezamenlijke waarde van maximaal € 220 per maand en maximaal € 2.200 per kalenderjaar.
A. Bas
Reiskostenvergoedingen tellen mee voor het maandmaximum. Omdat de totale vergoeding van € 175 minder is dan € 220 per maand en maximaal € 2.200 per kalenderjaar bedraagt, kwalificeert Bas als vrijwilliger.
Omdat Bas een uitkering heeft, kan het zijn dat de vrijwilligersvergoeding gekort wordt op zijn uitkering. Dit geldt niet voor uitkeringen op grond van de Participatiewet. Voor andere uitkeringen, bijvoorbeeld van het UWV, is dat afhankelijk van de situatie. Laat de vrijwilliger daar zo nodig naar infomeren.
B. Kevin
Kevin is trainer bij 2 verschillende verenigingen. Per vereniging blijft hij onder de maximale vergoeding van € 220 per maand en € 2.200 per kalenderjaar. Hij kwalificeert als vrijwilliger bij beide verenigingen.
C. Mara
Verstrekkingen in natura, zoals een cadeaubon, tellen mee voor de waarde van de ontvangen vergoeding. Hierdoor is de totale vergoeding van Mara in maart meer dan € 220. Als de totale vergoeding op jaarbasis meer dan € 2.200 bedraagt, kwalificeert Mara niet als vrijwilliger.
Conclusie
Als aan alle voorwaarden wordt voldaan, mag je de vrijwilligersregeling toepassen. Je hoeft dan geen loonadministratie bij te houden en dus ook geen loonheffingen in te houden en te betalen. Niet voldaan aan 1 of meerdere voorwaarden? Dan moet je beoordelen of degene aan wie je de vergoeding betaalt werknemer is (in echte of fictieve dienstbetrekking). Als dat zo is, gelden de normale regels voor de loonheffingen.